Nieuwsgierigheid kinderen: een onderschatte factor

januari 07, 2019

Nieuwsgierigheid kinderen: een onderschatte factor

Uit een studie van de universiteiten van Michigan en Harvard blijkt dat nieuwsgierige kinderen het beter doen op school, ongeacht de inkomenssituatie van de ouders.

Nieuwsgierige kinderen scoren hoger op lezen en wiskunde. De onderzoekers bevelen aan nieuwsgierigheid te stimuleren om het leren een impuls te geven. In ‘mailonline’ zegt onderzoeker Shah dat in scholen nu nog vooral wordt geprobeerd de zelfregulatie van kinderen te verbeteren, maar dat stimuleren van nieuwsgierigheid minstens zo belangrijk is. De vraag hoe dit kan worden aangepakt, ligt nog open maar is wel onderwerp van gesprek op onverwachte plekken. Tijdens het World Economic Forum in Davos vorig jaar spraken topleiders van verschillende bedrijven met elkaar over de werknemers van morgen. Zo hield de topman van Lego, John Goodwin, een pleidooi voor het laten spelen van kinderen. Kinderen helpen om te kunnen (blijven) spelen, zorgt ervoor dat ze de vaardigheden hebben om “relevant te zijn voor de arbeidsmarkt en voor de samenleving”. Nu kan je met een beetje cynisme denken: ja, duhh, dat zegt de topman van Lego niet voor niks. Maar onderzoek toont aan dat spel er echt toe doet. Het legt de basis voor sociaal, emotioneel en cognitief leren. “Dressing up like Batman or building imaginary cities with blocks help young children cultivate creativity, and build empathy—the very skills that robots can’t replace,” schrijft Jenny Anderson in Quartz, een onafhankelijk journalistiek platform over de nieuwe economie.

Wil je je verdiepen in een en ander:

Pediatric Research, april 2018, Early childhood curiosity and kindergarten reading and math academic achievement by Shah, P, Weeks, H, Richards,B en Kacirotti, N.

Quartz, februari 2018, If you want your kid get a good job, let them play more by Jenny Anderson.